Právo podnikať – základné občianske právo

Právo podnikať – základné občianske právo

Je ešte ústavou garantované právo podnikať, ktoré patrí medzi základné práva aj reálne vykonateľné?

Je ešte ústavou garantované právo podnikať, ktoré patrí medzi základné práva  aj reálne vykonateľné? Zaručuje naša legislatíva výkon tohto práva bez diskriminácie? Má ešte každý občan SR prístup k výkonu podnikania? Súčasný právny systém a administratívno - informačný aparát spojený s podnikaním je už dávno nezvládnuteľný pre istú skupinu občanov. Je to v poriadku? Alebo táto legislatíva, dnes už veľmi komplikovaných predpisov a požiadaviek zo strany štátu diskriminuje časť obyvateľstva k výkonu práva podnikať?

V medzinárodnom práve,

ale aj v práve EU máme definované základné práva a slobody občana. Tieto práva a slobody sú premietnuté do ústavy štátu a teda aj do ústavy SR. Medzi citované práva patrí aj právo podnikať čl. 35-43. Zároveň platí, že ku každému citovanému právu patrí aj nezlučiteľnosť výkonu týchto práv s diskriminačnými prvkami. Teda nikto nesmie obmedzovať tieto práva okrem iného, ani na základe sociálneho pôvodu, majetku, alebo iného postavenia. Zamyslime sa teda, aký je výkon uvedeného práva z pohľadu súčasného legislatívneho prostredia SR pre podnikanie.  Samotné založenie firmy, jej následná registrácia, vyvoláva zo zákona povinné poplatky, zložité registrácie do elektronických systémov štátnej správy, sociálnej poisťovne, daňových úradov. Elektronické pokladne on line pripojené na daňový úrad. Zdravotná služba, register partnerov verejného sektora a ďalšie a ďalšie povinnosti, dokonca aj také o ktorých začínajúci podnikateľ nemá ani tušenia. A čo je úplne desivé, nenájde ani miesto a úradníka v tomto štáte, ktorý by mu to všetko vysvetlil.  Či chceme či nie v SR už priestor na „garážové firmy“ neexistuje. Tento systém jednoznačne diskriminuje dve skupiny obyvateľstva: obyvateľov so základným vzdelaním , alebo len s výučným listom. Títo ľudia jednoducho už z povahy svojho vzdelanie nemôžu byť schopní sa v tomto prostredí zorientovať a spustiť firmu.  Druhou skupinou sú absolventi škôl akéhokoľvek stupňa. Keďže nemajú kapitál – nemajú šancu pokryť všetky výdavky spojené so začatím podnikania. Dochádza tu teda k jednoznačnej diskriminácii od štátu z pohľadu sociálneho pôvodu a majetku. Slobodný prístup k podnikaniu musí znamenať bezbariérový štart podnikania pre kohokoľvek, kto má pre danú oblasť kvalifikáciu. Takýto stav musí nastaviť naša legislatíva, ak sa chceme ešte nazývať slobodnou spoločnosťou.

Navrhované riešenia

  • začiatok podnikania, v určitom časovom úseku, resp. do dosiahnutia obratu 50 000 € bez povinnej registrácie do elektronických systémov, stačí ohlasovacia povinnosť o začatí podnikania pre živnostenský a daňový úrad.
  • prvé dva roky podnikania daňové prázdniny, pokiaľ je to prvé podnikanie danej osoby a zároveň od ukončenia vzdelania neuplynulo viac ako 2 roky.
  • povinnosť prejsť certifikovaným ekonomickým školením ako podnikať a viesť účtovníctvo v prvom polroku podnikania.
  • takýto podnikateľský subjekt musí byť pod zvýšenou kontrolou finančnej správy, ktorá vykonáva kontroly a podáva konzultácie, ako správne s danom sektore podnikať. Po ukončení 2 ročného cyklu má právo finančná správa nepovoliť ďalšie podnikanie, ak subjekt sústavne porušuje legislatívu a svoje povinnosti.

SWOT Analýza

Silné stránky Slabé stránky
  • silná motivácia pre začatie vlastného podnikania,
  • veľmi silný impulz pre podnikateľské prostredie
  • odstránenie diskriminačných prvkov v podnikateľskom práve pre začínajúcich podnikateľov
  • po povinnej štartovacej sérii školení, vznik kvalifikovaných podnikateľov
  • zvýšený nápor na finančnú správu
  • prechodne znížený príjem daní do štátneho rozpočtu o nevýrazné percento
  • potreba zvýšenej kontroly a dozoru nad začínajúcimi podnikateľmi
Riziká Príležitosti
  • možnosť zneužívať legislatívu špekulantmi s tzv. „Bielymi Koňmi“
  • bankrot neúspešných podnikov
  • odpor časti štátnych zamestnancov
  • silný podnet pre zvýšenie zamestnanosti v slabých sociálnych skupinách
  • posilnenie výchovy generácie mladých ľudí, ktorí nebudú odkázaní na štátnu pomoc
  • zlepšenie podnikateľského prostredia

Merateľné ukazovatele

  • prijatie legislatívy zjednodušeného prístupu k vytvoreniu prvého podnikania
  • počet zrušených diskriminačných, prebyrokratizovaných  predpisov pre podnikateľský sektor
  • nárast počtu registrovaných začínajúcich podnikateľov
  • zníženie počtu nezamestnaných v skupine absolventov škôl

Pjetik

Lorem ispum dolor sit amet Lorem ispum dolor sit amet Lorem ispum dolor sit amet Lorem ispum dolor sit amet Lorem ispum dolor sit amet